הדרשה על דרך הביניים


תרגום: מאיר זוהר / על-פי התרגום לאנגלית של תיק-נהאט-האן (Thich Nhat Hanh) / מתוך "חופן של עלים: לקט מתורתם של הבודהה ותלמידיו"

[לקובץ PDF של הדרשה: לקריאה / להורדה ]

פעם שמעתי מילים אלו של הבודהה כאשר הוא שהה בבית ההארחה ביער במחוז נאלה. יום אחד, הנזיר הנכבד קאצ'איאנה בא לבקרו ושאל, "הטטהאגטה דיבר על 'השקפה נכונה'. איך הטטהאגטה יתאר השקפה נכונה?"

הבודהה אמר לנזיר הנכבד, "אנשים בעולם נוטים להאמין באחת משתי השקפות: 'קיום' או 'חוסר-קיום'. הדבר כך בגלל שהם לכודים בתפיסות מוטעות. תפיסות מוטעות הן המובילות אל המושגים של 'קיום' ו- 'חוסר-קיום'. קאצ'איאנה, רוב האנשים לכודים על-ידי הסבכים הפנימיים 'אפליה' ו- 'העדפה', 'היתפסות' ו- 'היצמדות'. אלו שאינם לכודים על-ידי הסבכים הפנימיים 'היתפסות' ו- 'היצמדות' אינם מדמיינים עוד ואינם נצמדים לרעיון 'עצמיות'. הם מבינים, למשל, שסבל מתגלה כאשר התנאים נוחים והולמים ושסבל נעלם כאשר התנאים אינם נוחים והולמים עוד. כבר אין כל ספקות בליבם. הבנתם אינה נובעת מאחרים – זו תובנתם שלהם. תובנה זו נקראת 'השקפה נכונה' וזו הדרך בה הטטהאגטה יתאר השקפה נכונה".

"הכיצד? כאשר מישהו הניחן בהבנה נכונה מתבונן בדרך בה העולם מתגלה, הרעיון של 'חוסר-קיום' לא עולה בנפשו. כאשר הוא מתבונן בדרך בה העולם נעלם, הרעיון של 'קיום' לא עולה בנפשו. קאצ'איאנה, לראות את העולם כאילו הוא קיים זו קיצוניות. לראות את העולם כאילו אינו קיים זו גם קיצוניות. הטטהאגטה נמנע מהקיצוניות האחת ומהקיצוניות האחרת ומלמד את הדהרמה כאשר הוא שוכן בדרך הביניים".

"בדרך הביניים יש דבר אחד, מכיוון שיש דבר אחר; אין דבר אחד, מכיוון שאין דבר אחר. מכיוון שיש בורות, ישנם דחפים. מכיוון שישנם דחפים, יש הכרה. מכיוון שיש הכרה, יש גוף ונפש. מכיוון שיש גוף ונפש, ישנם ששת החושים. מכיוון שישנם ששת החושים, יש מגע. מכיוון שיש מגע, יש תחושה. מכיוון שיש תחושה, יש תשוקה. מכיוון שיש תשוקה, יש היתפסות. מכיוון שיש היתפסות, יש התהוות. מכיוון שיש התהוות, יש לידה. מכיוון שיש לידה, ישנם זקנה, מוות, צער ויגון. בדרך זו מתגלה הסבל כולו".

"אבל עם ההעלמות של הבורות, הדחפים נעלמים. עם ההעלמות של הדחפים, ההכרה נעלמת. עם ההעלמות של ההכרה, הגוף והנפש נעלמים. עם ההעלמות של הגוף והנפש, ששת החושים נעלמים. עם ההעלמות של ששת החושים, המגע נעלם. עם ההעלמות של המגע, התחושה נעלמת. עם ההעלמות של התחושה, התשוקה נעלמת. עם ההעלמות של התשוקה, ההיתפסות נעלמת. עם ההעלמות של ההיתפסות, ההתהוות נעלמת. ולבסוף, עם ההעלמות של ההתהוות, לידה, זקנה, מוות, צער ויגון נעלמים. בדרך זו נעלם הסבל כולו".

כך לימד הבודהה, ולשמע תורתו הנזיר הנכבד קאצ'איאנה זכה להארה והשתחרר מצער. הוא התיר את כל סבכיו הפנימיים והיה לארהאט.


Samyukta Agama 301
(the Discourse on the Middle Way)
אנו פועלים על מנת לשמור על זכויות הקניין הרוחני.
אם פרסום זה פוגע בצורה כלשהי בזכויות יוצרים, נא הודיעו לנו ונסיר אותו מייד.